نمونه سوالات تستی از درس اول تا پایان درس هفت کتاب معارف اسلامی پایه چهارم متوسطه:
درس اول
1) درک نیازمندی جهان، در هستی خود به خدا راهی است به سوی:
1- درک حضور خداوند 2- معرفت عمیق تر نسبت به خداوند
3- تقرب به خداوند 4- اعتراف به غنی بودن خداوند
2) فرض هستی بخش برای خدا به آن دلیل باطل است که:
1- هر پدیده ای الزاماً نیاز به هستی بخش ندارد 2- هستی بخش خدا خود نیز باید خدا باشد
3- خدا پدیده نیست و ذاتش مساوی با هستی است 4- هستی بخش خدا نیز خود پدیده است
3) برترین حق و واقعیت ...................است که ............:
1- ذات انسان – حق بودن خود را از خدا می گیرد
2- خداوند – ذات انسان در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد
3- ذات انسان – در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد
4- خداوند – هر حقیقت دیگری حق بودن خود را از او می گیرد
4) کدام مورد با مفهوم عبارت قرآنی: «انتم الفقراء الی الله» مطابقت دارد؟
1- فرض تقدم نیستی بر هستی برای برخی پدیده ها محال است
2- منشأ وجود و هستی تمامی پدیده ها ذات آن ها نیست
3- ذات و حقیقت پاره ای از مخلوقات مساوی هستی است
4- همه ی مخلوقات در هستی و بقا به خالقی نیازمندند که قائم به ذات خویش نباشد
5) کدام مورد صحیح نیست؟
1- به اراده ی خداوند مخلوقات آفریده می شوند و به اراده ی او هستی خود را از دست می دهند
2- انسان های کاملتر، فقر و نیازمندی خود به خداوند را بهتر درک می کنند
3- هر چه انسان به معنای حقیقی کاملتر شود، نسبت به دیگران فقیرتر می شود
4- هر چه انسان در کسب کمالات بیشتر پیش رود، بندگی و عبودیتش در نزد خداوند بیشتر و قوی تر است
6) در مقایسه ی رابطه ی بین «ساعت ساز و ساعت» و «جهان با خدا»، کدام گزینه صحیح نیست؟
1- شباهت ساعت سازو خدا در خالق بودن 2- تفاوت خدا و ساعت ساز در پدیده بودن
3- شباهت ساعت و جهان در پدیده بودن 4- تفاوت ساعت ساز و خدا در خالق بودن
7) چرا در قرآن کریم خداوند «غنی» خوانده شده است؟
1- زیرا وجود انسان به خداوند وابسته است و به اراده ی خدا نابود شدنی است
2- زیرا وجود و عدم موجودات و خلق یا نابودی آن ها به اراده ی خداوند وابسته است
3- زیرا کمالات انسان تماماً از سوی خداست و او همواره فقیر و نیازمند به خداست
4- زیرا در مقابل فقر و نیازمندی موجودات، انسان کامل تر است ولی نسبت به خدا فقیر است
8) در مقایسه ی خداوند با ساعت ساز، کدام گزینه صحیح نیست؟
1- وابستگی کار ساعت و جهان به سازندگان خود
2- محدودیت علم و قدرت ساعت ساز در مقابل علم و قدرت نامحدود خداوند
3- بدیع بودن خلقت خداوند در مقابل تقلیدی بودن کار ساعت ساز
4- خالق بودن خدا و سازنده بودن ساعت ساز
9) کدام گزینه در معنای دقیق «قائم به خود بودن» صحیح نیست:
1- قابل تفکیک بودن هستی از ذات 2- عدم وابستگی به دیگران در وجود و هستی و بقا
3- مستقل بودن در هستی و وجود 4- تساوی و برابری ذات و حقیقت با هستی
10) عبارت قرآنی «و یأت بخلق جدید» بیش از هر چیز بیانگر کدام یک از موارد زیر است؟
1- بی نیازی خداوند به موجودات 2- نیازمندی موجودات در بقا به خداوند
3- وابستگی وجودی انسان به عوامل متعدد 4- نیازمندی انسان و موجودات در هستی به خداوند
11) ذات انسان و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن نیست زیرا:
1- لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی موجودات است 2- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود ندارد
3- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود دارد 4- لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی انسانها است
12) اصل نیازمندی موجودات در وجود و هستی به خداوند بیانگر کدام صفت خدای متعال است؟
1- خالق 2- فاطر 3- لطیف 4- غنی
13) یک موجود، تنها در صورتی برای موجود بودن نیاز به دیگری ندارد که:
1- پدیده ای غیر مادی نباشد 2- امکان هستی در عالم را داشته باشد
3- پدیده نباشد و ذات و حقیقتش مساوی با موجود بودن باشد 4- ذات و حقیقت آن مساوی با هستی نباشد
14) با توجه به استدلال مربوط به نیازمندی مخلوقات به هستی بخش، کدام گزینه صحیح نیست؟
1- موجود بودن جزء ذات خداست و هستی از آن جدا نمی شود
2- هر موجودی از آن جهت که پدیده است نیاز به علت دارد
3- هر موجودی از آن جهت که هست به هستی بخش نیاز دارد
4- موجود بودن جزء ذات انسان و مخلوقات دیگر نیست
15) کدام مفهوم در بیت: «ذات نا یافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش» قابل مشاهده است؟
1- هستی بخش به پدیده ها خودش باید مستقل و قائم به خود بوده و هستی از او جدا نشود
2- هر چیزی که وجودش از خودش نباشد، برای موجود بودن به دیگری نیازمند است
3- هیچ یک از پدیده های جهان را نمی توان یافت که به خود متکی و از غیر خود بی نیاز باشد
4- ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با بودن نیست و ممکن است نباشیم
16) از هر یک از عبارات: «وجود انسان وابسته به خداست» و « وجود خداوند به چیزی وابسته نیست» به ترتیب کدام نتایج حاصل می شود؟
1- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او - ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند
2- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند - گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او
3- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او- نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند
4- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند - نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند
17) توجه به پدیده های موجود در جهان این واقعیت را آشکار می سازد که:
1- هر موجودی به غیر خود وابسته و نیازمند است.
2- به جز انسان، ذات تمامی پدیده ها مساوی با وجود و هستی است.
3- تنها ذات انسان مساوی با موجود بودن است.
4- وجود و هستی هیچ پدیده ای از ذات آن سرچشمه نمی گیرد.
18) رابطه ی خداوند با مخلوقات شبیه به کدام یک از موارد زیر نیست؟
1- شعاع نور با لامپ روشن 2- فرد ثروتنمند با شخص فقیر
3- روشنایی روز با خورشید 4- امواج خروشان با دریا
19) کدام گزینه از شباهت های ساعت و جهان محسوب نمی شود؟
1- پدیده بودن 2- ساده بودن 3- هدفدار بودن 4- منظم بودن
20) از مفهوم کدام یک از عبارات قرآنی زیر، بی نیازی خداوند و وابستگی مخلوقات به دست می آید؟
1- و الله هو الغنی الحمید 2- أنتم الفقراء إلی الله
3- إن یشأ یذهبکم 4- و یأت بخلق جدید
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0