عالم ذر (یا روز الست)، اشاره به آیه شریفه است:
((و اذا خذ ربک منبنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلیشهدنا، ان تقولوا یوم القیمه انا کنا عن هذا غافلین ;
متذکر باش هنگامی کهپروردگارت از پشت بنیآدم ذریه آنها را برگرفت و آنها را بر خویش گواه ساخت که آیامن پروردگار شما نیستم؟ گفتند چرا بر این امر گواهیم (این پیمان به خاطر این انجامشد) که روز قیامت نگوئید ما از این موضوع (توحید و خداپرستی) غفلت کردیم
وهمچنین نگوئید پدران ما قبل از ما مشرک بودند و ما نسل بعدی هستیم (که طبعااپیرو آنان خواهیم بود) آیا ما را بر آنچه عناصر باطل انجام دادند عذاب میکنی و چنینآیات خود را تقصیل میدهیم و بیان میکنیم شاید به سوی حق باز گردند، (سورهاعراف، آیات 174 تا 172).
در تفسیر این آیه و چگونگی عالم ذر بین مفسران و دانشمندان اختلافاست. یکی از تفسیرهایی که مورد پذیرش متاخرین و از جمله علامه طباطبايي مي باشد اين است كه:
منظور از این عالم دنیای فطرت واستعدادها است، یعنی به هنگام ورود ذرات اسپرم در رحم و تکوین جنین خداوند در خمیر مایه انسان فطرت توحیدی قرار میدهد و یا همان حقیقتی است که خداوند در موارد مختلف قرآن از جمله در سوره روم آیه 30 مطرح كرده :
((و اقم وجهک للدین حنیفاا فطره الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلقالله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لایعلمون; مستقیم روی به جانب آئینپاک اسلام آور و پیوسته از طریق دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده پیروی کنکه هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد)).
بنابر این تفسیر مقصود از عالم ذر و روزالست همان پیمان فطری و طبیعی است که خداوند از انسان ها گرفته است.
تفسيرالميزان
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1