چرا كنيه امام زمان(عج) ابولقاسم است؟
مگر ايشان فرزندي به نام قاسم دارند؟
چون پيامبر خدا(ص) فرمود: كنيه او مانند كنيه من است، از كنيههاي مشهور آن حضرت «ابوالقاسم» است؛ اين بدان معناست كه آن حضرت فرزندي به نام «قاسم» خواهند داشت و يا آن كه قبلاً داشتهاند.
البته درباره ازدواج حضرت مهدى(عج) دو نظريه وجود دارد و هر كدام شواهدى دارند.
بر اساس قواعد كلى، مىتوان گفت :
آن حضرت ازدواج نكرده و اشكالى هم نخواهد داشت ؛ زيرا آن حضرت هر چيزى را كه با غيبت منافات داشته باشد، انجام نمىدهد ؛ زيرا ازدواج با غيبت منافات داشته و مستلزم آشكار شدن وضعيت امام(عج) خواهد بود ؛
ازدواج با وجود غايب بودن آن حضرت (با توجه به نظر مخفى شدن بدن او از ديدهها)، امكان ندارد و اگر بخواهد ظاهر شود و ازدواج كند، اين همان محذورى است كه بايد از آن دورى كند... اگر نظر ديگران (پنهان بودن عنوان و شخصيّت امام)، را مورد توجه قرار دهيم،
باز مىگوييم كه ازدواج آن حضرت با شخصيت واقعى خود، امكان ندارد و منافى با اصل «غيبت» است
(محمد صدر، تاريخ غيبت كبرى، ص 80 و 81.)
.
از طرف ديگر، هيچ دليل روشن و قطعى، بر وجود زن و فرزند براى آن حضرت نيست ؛ چون مسئله غيبت، مهمتر از ازدواج است و مىتواند براى مصلحت بالاتر، مسئله مهم (ازدواج) را ترك كند و اهم را انجام دهد و عمل به سنت پيامبر«ص» مىتواند بعد از ظهور و قيام انجام گيرد و ايشان تشكيل خانواده دهد و بنابر قولى احتمال دارد، ايشان در زمان غيبت صغرى ازدواج كرده باشد ؛ اما با آغاز غيبت كبرى به دليل مصالح مهمتر ازدواج را ترك كرده باشد.
بعضى از شواهد، دالّ بر وجود همسر و فرزند براى او است ؛ از جمله :
الف. قواعد كلى
احكام كلى شريعت محمدى«ص» ايجاب مىكند كه حضرت بقية اللَّه(عج) نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم تشكيل خانواده داده و از سنت جدّ بزرگوارش حضرت محمد«ص» پيروى كند.
محدّث نورى مىگويد : «چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدّ بزرگوار خود را، با آن همه ترغيب و تحريضى كه در فعل آن و تهديد و تخويف كه در ترك آن شده است!
سزاوارترين امت در اخذ به سنت پيامبر«ص»، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است»
( نجم الثاقب، ص 224..)
ب. روايات
در كتاب الغيبة، از مفضّل بن عمر از صادق«ع» نقل شده است :
«لا يَطّلع على موضعه احَدٌ مِن وُلدِه و لا غيره»؛ ؛ الغيبة، ص 102. ؛
«بر مكان ايشان هيچ كس، حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد».
سيد بن طاووس در جمال الاسبوع مىگويد : «روايتى با سندهاى متصل يافتم كه حضرت ولى عصر(عج) را اولاد بسيارى هست كه در شهرهاى كرانه دريا حاكم و والى هستند و درنيكى و بزرگوارى، در رأس نيكان روزگار و در قله صفات ابرار و اخيار هستند»
( جمال الاسبوع، ص 512..)
ابوبصير از امام صادق«ع» نقل مىكند: «گويا مىبينم كه قائم ما با خانوادهاش در مسجد سهله اقامت گزيده است.
ابوبصير مىگويد : گفتم : فدايت شوم! قائم هميشه در آن مسجد است؟
فرمود : آرى»
( اثبات الهداة، ج 3، ص 583، ح 776..)
البته با بررسىهاى سندى و دلايل اين روايات، به طور قطع نمىتوان وجود فرزند را براى آن حضرت اثبات كرد (براى مطالعه درباره اين روايات ر.ك : حبيب اللَّه ظاهرى، ص 495 و 496.)
ابن طاووس دعاى امام رضا«ع» را در مورد حضرت مهدى(عج) چنين نقل كرده است :
«اللهم صلّ على ولاة عهده و الائمّة من ولده»؛
( جمال الاسبوع، ص 51..)
همچنين از آن حضرت نقل شده كه دعا مىفرمود :
«اللهم اعطه فى نفسِه و اهله و ولده و ذُرّيته و امته و جميع رعيّته ما تقرّبه عينه و تُسِرُّ به نفسه»؛ (بحار الانوار، ج 95، ص 232..)
در بخشى از صلواتى كه از ناحيه مقدسه صادر شده، آمده است :
«و صلّ على وليّك و ولات عهده و الأئمّة من ولده و مُدّ فى اَعمارهم و زد فى آجالِهم»؛
( كتاب الغيبة، ص 107 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 22..)
اين ادعيه به صورت كلى وجود زن و فرزند را براى آن حضرت مطرح مىكنند ؛
اما درباره همين ادعيه و الفاظ آنها نيز بين علما اختلاف نظر هست ؛
براى مثال برخى دعاى امام رضا«ع» «اللهم صلى على ولاه عهده و الائمّة من ولده»؛ را چنين نقل كردهاند :
«اللهم صل على ولاة عهده و الائمّة من بعده»؛.
اسامى فرزندان امام
روايت انبارى، گوياى اين مطلب است كه آن حضرت فرزندانى دارد ؛ بدين ترتيب :
1. طاهر فرمان رواى يكى از جزاير (واقع در درياى مديترانه)، به نام زاهره ؛
2. قاسم فرمان رواى جزيره رائقه ؛
3. ابراهيم، حاكم شهر صافيه ؛
4. عبد الرحمان حاكم شهر طلوم ؛
5. هاشم حاكم شهر عناطيس ؛
داستان اين شهر در بعضى از منابع ذكر شده است ؛
(ر.ك : نجم الثاقب، ص 220-222 ؛ بحار الانوار، ج 53، ص 213-221. )
ولى بىشباهت به افسانه نيست و مدرك معتبرى هم ندارد
(ر.ك : ابراهيم امينى، دادگستر جهان، ص 201 و 202..)
بر اساس روايتى : «هر امام بايد فرزند داشته باشد، به جز حضرت مهدى(عج) كه فرزند ندارد»
( كتاب الغيبة، ص 134.. )
در اين صورت، عدم ازدواج آن حضرت، مخالف سنت پيامبر«ص» نيست ؛ زيرا آن امام همام زندگى عادى و طبيعى مثل ديگران ندارد و پنهان زيستى ايشان نيز بر اساس دستور و مصلحت خداوندى است. افراد ديگرى نيز - همچون خضر و عيسى«ع» - با اينكه زندهاند، ازدواج نكرده و تشكيل خانواده ندادهاند.
همچنين درباره كنيه «اباالقاسم» مي توان گفت كه چه بسا كنايه باشد و منظور از «قاسم» تقسيم كننده مردم به بهشتي و ه جهنمي است همان طور كه درباره امام علي عليه السلام گفته شده است: «قسيم النار و الجنه». لذا اين كنيه براي پيامبر صلي الله عليه و آله و امام مهدي عجل الله تعالي فرجه به اين مناسبت نيز بكار رود.
(ر.ك: معاني الاخبار، ص 52، عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 91)
:: موضوعات مرتبط:
دین و زندگی 11 ,
پيام هاي مهدوي ,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0